Sunday, 21 January 2018

مؤشرات لتقييم النظم الإيكولوجية بموجب الإجراء 5 من استراتيجية التنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي حتى عام 2020


إطار للمؤشرات لتقييم خدمات النظم الإيكولوجية دعما لاستراتيجية التنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي حتى عام 2020.


يسلط الضوء.


ويتعين على الدول الأعضاء في الاتحاد الأوروبي أن تقوم بتخطيط وتقييم النظم الإيكولوجية وخدماتها (ميس).


نحن نقدم النموذج المفاهيمي لوزارة الاقتصاد والرياضة الذي يربط التنوع البيولوجي برفاهية الإنسان.


وتضمن أنماط النظم الإيكولوجية وخدماتها إمكانية المقارنة بين البلدان.


ونقدم قائمة بالمؤشرات التي يمكن استخدامها في التقييمات الوطنية للخدمات البيئية والاجتماعية.


ونناقش نقديا فجوات البيانات والتحديات التي تواجهها أنماط نظم املعلومات واملعلومات.


وفي الاتحاد الأوروبي، ينظر إلى رسم الخرائط والتقييم للنظم الإيكولوجية وخدماتها، والمختصرة إلى وزارة الصناعة والتجارة، على أنه إجراء رئيسي للنهوض بأهداف التنوع البيولوجي، وأيضا لإبلاغ عملية وضع وتنفيذ السياسات ذات الصلة بشأن المياه والمناخ والزراعة والغابات ، والتخطيط البحري والإقليمي. في هذه الدراسة، نقدم تطوير إطار تحليلي يضمن أن يتم اتباع نهج متسقة في جميع أنحاء الاتحاد الأوروبي. وهي محاطة بمجموعة واسعة من المسائل الرئيسية المتعلقة بالسياسات، وهي منظمة حول إطار مفاهيمي يربط المجتمعات البشرية ورفاهها بالبيئة. وبعد ذلك، يتم اختبار هذا الإطار من خلال أربع دراسات نموذجية مواضيعية، بما في ذلك أصحاب المصلحة والخبراء الذين يعملون على مختلف المستويات ومستويات الحكم، مما أسهم في مؤشرات لتقييم حالة خدمات النظام الإيكولوجي. وسجلت المؤشرات وفقا لمعايير مختلفة ومتنوعة حسب نوع النظام الإيكولوجي وخدمات النظام الإيكولوجي باستخدام التصنيف الدولي الموحد لخدمات النظم الإيكولوجية (سيسز) كتصنيف. وخلصنا إلى أن هناك إمكانية لتطوير أول تقييم للنظام الإيكولوجي على مستوى الاتحاد الأوروبي على أساس البيانات الموجودة إذا تم دمجها بطريقة خلاقة. ومع ذلك، لا تزال هناك ثغرات كبيرة في البيانات يتعين سدها قبل إجراء تقييم كامل ومتكامل للنظام الإيكولوجي.


معهد العلوم البحرية (إيسم-كسيك)، برشلونة، إسبانيا.


العنوان الحالي: الموارد الطبيعية والبيئة، كسير، ستيلينبوش، جنوب أفريقيا.


العنوان الحالي: Université دي بريست، بريست، فرنسا.


MFKP_wiki.


تسجيل الدخول مطلوب.


من MFKP_wiki.


رسم خرائط وتقييم النظم الإيكولوجية ومؤشرات خدماتها لتقييم النظم الإيكولوجية بموجب الإجراء 5 من استراتيجية التنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي حتى عام 2020: التقرير الثاني - النهائي، فبراير 2017.


يواكيم ميس، آن تيلر، ماركوس إيرهارد، باتريك ميرفي، ماريا ل. باراشيني، خوسيه I. باريدو، برونا غريزيتي، آنا كاردوسو، فرانشيسكا سوما، جان-إريك بيترسين، أندروس ماينر، إيفا ر. جيلابيرت، نهاد زال، بيتر كريستنسن، كارلوس روماو، كيارا بيرودي، بينيس إيغو، كريستيل فيورينا، فرناندو سانتوس، فيتوتاس ناروسيفيسيوس، جان فيربوفن، هنريك بيريرا، جان بينغتسون، كريمينا غوتشيفا، كريستينا مارتا بيدروسو، تورد شنال، كريستين إستريغويل، يسوع سان ميغيل أيانز، ليون برات، أدريان غريت - ريغامي، مارتا بيريز - سوبا، باتريك ديجورجيس، غوهان بيوفارون، آنا ليلبو، دانيا ملاك، كامينو ليكيه، صوفي كونديه، جون موين، هانا أوستيرغارد، بالينت تشوتش، إفانجيليا G دراكو، غراتسيا زوليان، كارلو لافال.


ويعرض التقرير الثاني المتعلق بالاستراتيجية البيئية والاجتماعية مؤشرات يمكن استخدامها على مستوى أوروبا والدول الأعضاء من أجل رسم خرائط وتقييم التنوع البيولوجي وظروف النظام الإيكولوجي وخدمات النظم الإيكولوجية وفقا للتصنيف الدولي الموحد لخدمات النظم الإيكولوجية (سيسز v4.3). ويستند هذا العمل إلى استعراض للبيانات والمؤشرات المتاحة على المستويين الوطني والأوروبي ويطبق الإطار التحليلي الذي اعتمده المعهد في عام 2018.


معرف كائن رقمي.


الإصدارات المتوفرة (قد تتضمن النص الكامل للدخول المجاني)


مزيد من البحث عن الإصدارات المتاحة.


نشر البيانات الوصفية.


الحفاظ الرقمي من هذا السجل إنرم-ميد.


قاعدة بيانات المعلومات الوصفية (إنرم-ميد).


وتدمج قاعدة البيانات هذه قاعدة بيانات مخصصة للبيانات الوصفية في سيتوليك (مجموعة سيتوليك إنرم) مع المعلومات الوصفية المتوفرة في الباحث العلمي من غوغل و كروسرف و داتاسيت. كما يتم حصاد قاعدة بيانات ألمتريك مع مقاييس على مستوى المادة. جزء من المحتوى الدلالي المقدمة (يمكن قراءتها آليا) يتم حتى قراءة الإنسان بفضل عارض دوبلين كور دسمي. يتم تنفيذ الحفظ الرقمي للمعلومات الوصفية المفهرسة ضمن سجلات النشر إنرم-ميد بفضل أرشيف الإنترنت.


يمكن الوصول إلى مكتبة إنرم ذات الصلة بوبليكاتيونس بسرعة مع الروابط التالية. نظرة عامة: الحد الأدنى من تعريف نمذجة الموارد الطبيعية المتكاملة والإدارة انتقل إلى الصفحة الرئيسية إنرم تصفح حسب الكلمات الرئيسية تصفح حسب المؤلف تصفح حسب السنة اذهب إلى مجموعة إنرم في سيتوليك. في هذه المحررين قاعدة بيانات مخصصة قد تقدم تغييرات على المعلومات الوصفية (تسجيل الدخول مطلوب). ويمكن إرسال الاستفسارات إلى إنرم (في) مايوتيك.


تم تأسيس إنرم-ميد تجريبيا من قبل مبادرة أبحاث مايوتيك في عام 2008 ثم تحسنت بمساعدة العديد من المتطوعين (مع ترقية فنية كبيرة في 2018). وتعمل هذه الواجهة المتكاملة الجديدة منذ عام 2017.


ور-ليكس الوصول إلى قانون الاتحاد الأوروبي.


هذه الوثيقة مقتطف من موقع يورو ليكس.


يوروبا ليكس ور-ليكس - 52018DC0244 - أر الصفحة الرئيسية الجريدة الرسمية الوصول المباشر إلى الجريدة الرسمية طبعات مطبوعة ملزمة قانونا طبعة خاصة قانون الاتحاد الأوروبي والوثائق ذات الصلة المعاهدات تشريعات الاتحاد الأوروبي الأعمال الموحدة وثائق رابطة التجارة الحرة الأوروبية الاتحاد الأوروبي الأعمال التحضيرية السوابق القضائية في الاتحاد الأوروبي الاتفاقات الدولية القانون الوطني N - ليكس تدابير وطنية تبديل القانون الوطني جور الإجراءات التشريعية البحث في الإجراءات التشريعية نشرت مؤخرا المزيد من الدلائل المؤسسات والهيئات ملخصات تشريعات الاتحاد الأوروبي يوروفوك إيلي التسجيل.


الوثيقة 52018DC0244.


52018DC0244.


الاتصالات من اللجنة إلى البرلمان الأوروبي والمجلس واللجنة الاقتصادية والاجتماعية ولجنة المناطق تأميننا على الحياة ورأس مالنا الطبيعي: استراتيجية التنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي حتى عام 2020 الاتصال من اللجنة إلى البرلمان الأوروبي، المجلس، اللجنة الاقتصادية والاجتماعية ولجنة المناطق التأمين على الحياة، رأسمالنا الطبيعي: استراتيجية التنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي حتى 2020 / * كوم / 2018/0244 فينال * /


التنوع البيولوجي - التنوع غير العادي للنظم الإيكولوجية والأنواع والجينات التي تحيط بنا - هو التأمين على الحياة، مما يمنحنا الغذاء والمياه العذبة والهواء النقي والمأوى والأدوية والتخفيف من الكوارث الطبيعية والآفات والأمراض ويسهم في تنظيم المناخ. التنوع البيولوجي هو أيضا رأسمالنا الطبيعي، وتقديم خدمات النظام الإيكولوجي التي تدعم اقتصادنا. إن تدهورها وفقدانها يعرض للخطر تقديم هذه الخدمات: فقدنا الأنواع والموائل والثروة والعمالة التي نستمدها من الطبيعة، ونعرض للخطر رفاهيتنا. وهذا يجعل فقدان التنوع البيولوجي أخطر تهديد بيئي عالمي إلى جانب تغير المناخ - وهما يرتبطان ارتباطا وثيقا. وفي حين أن التنوع البيولوجي يسهم إسهاما رئيسيا في التخفيف من آثار تغير المناخ والتكيف معه، فإن تحقيق هدف '2 درجة' مقترنا بتدابير تكيف كافية للحد من آثار الآثار التي لا يمكن تجنبها لتغير المناخ ضروريان أيضا لتفادي فقدان التنوع البيولوجي.


المعدلات الحالية لانقراض الأنواع لا مثيل لها. ويتعرض حاليا للأنواع في الوقت الراهن لفقدان 100 إلى 1000 مرة أسرع من المعدل الطبيعي، فبحسب منظمة الأغذية والزراعة، فإن 60 في المائة من النظم الإيكولوجية في العالم قد تدهورت أو استخدمت على نحو غير مستدام؛ 75٪ من الأرصدة السمكية تستغل بشكل مفرط أو تستنزف بشكل كبير، و 75٪ من التنوع الوراثي للمحاصيل الزراعية قد فقدت في جميع أنحاء العالم منذ عام 1990. يتم مسح ما يقدر بنحو 13 مليون هكتار من الغابات الاستوائية كل عام [1] و 20٪ من مساحة العالم فإن الشعاب المرجانية المدارية قد اختفت بالفعل، في حين أن 95٪ منها ستتعرض لخطر الدمار أو الأضرار البالغة بحلول عام 2050 إذا استمر تغير المناخ بلا هوادة [2].


في الاتحاد الأوروبي، 17٪ فقط من الموائل والأنواع و 11٪ من النظم الإيكولوجية الرئيسية المحمية بموجب تشريعات الاتحاد الأوروبي هي في حالة مواتية [3]. وهذا على الرغم من الإجراءات المتخذة لمكافحة فقدان التنوع البيولوجي، خاصة وأن هدف التنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي لعام 2018 قد وضع في عام 2001. وقد فاقت فوائد هذه الإجراءات الضغوط المستمرة والمتنامية على التنوع البيولوجي في أوروبا: تغير استخدام الأراضي، والاستغلال المفرط والتنوع البيولوجي ومكوناته، وانتشار الأنواع الغريبة الغازية، والتلوث، وتغير المناخ، بقيت ثابتة أو آخذة في الازدياد. كما أن الدوافع غير المباشرة، مثل النمو السكاني، والوعي المحدود بالتنوع البيولوجي، وعدم انعكاس القيمة الاقتصادية للتنوع البيولوجي في صنع القرار، تؤثر أيضا على التنوع البيولوجي.


وتهدف هذه الاستراتيجية إلى عكس فقدان التنوع البيولوجي والإسراع بتحول الاتحاد الأوروبي نحو اقتصاد يتسم بالموارد والاقتصاد الأخضر. وهو جزء لا يتجزأ من استراتيجية أوروبا 2020 [4]، ولا سيما مبادرة الموارد الأوروبية الرائدة في مجال الموارد [5].


2. مؤسسة جديدة لسياسة التنوع البيولوجي في الاتحاد الأوروبي.


2.1. ولاية مزدوجة للعمل.


في مارس 2018، أقر قادة الاتحاد الأوروبي بأن هدف التنوع البيولوجي لعام 2018 لن يتحقق رغم بعض النجاحات الكبيرة، مثل إنشاء ناتورا 2000، أكبر شبكة في العالم من المناطق المحمية. ولذلك أيدت الرؤية الطويلة الأجل والهدف الرئيسي الطموح الذي اقترحته اللجنة في "خياراتها الخاصة برؤية الاتحاد الأوروبي وهدف التنوع البيولوجي لما بعد عام 2018" [6].


وبحلول عام 2050، فإن التنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي وخدمات النظام الإيكولوجي التي يوفرها - رأس ماله الطبيعي - محمية ومحمية وتستعيد على نحو ملائم للقيمة الجوهرية للتنوع البيولوجي ومساهمتها الأساسية في رفاه الإنسان وازدهاره الاقتصادي، وبالتالي فإن التغيرات الكارثية الناجمة عن فقدان يتم تجنب التنوع البيولوجي.


2020.


وقف فقدان التنوع البيولوجي وتدهور خدمات النظم الإيكولوجية في الاتحاد الأوروبي بحلول عام 2020، واستعادتها إلى أقصى حد ممكن، مع زيادة مساهمة الاتحاد الأوروبي في تجنب فقدان التنوع البيولوجي على الصعيد العالمي.


الولاية العالمية.


وأدى المؤتمر العاشر للأطراف إلى اتفاقية التنوع البيولوجي، الذي عقد في ناغويا في عام 2018، إلى اعتماد خطة استراتيجية عالمية للتنوع البيولوجي 2018-2020 [7]، وبروتوكول ناغويا بشأن النفاذ إلى الجينات الموارد والتقاسم العادل والمنصف للمنافع الناشئة عن استخدامها (بروتوكول الحصول وتقاسم المنافع) [8]، واستراتيجية لتعبئة الموارد للتنوع البيولوجي العالمي.


وتستجيب استراتيجية التنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي 2020 لكلتا الولايتين، وتضع الاتحاد الأوروبي على الطريق الصحيح لتحقيق أهداف التنوع البيولوجي الخاصة به والتزاماته العالمية.


2.2. تقييم أصولنا الطبيعية لتحقيق فوائد متعددة.


ويستند هدف التنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي لعام 2020 إلى الاعتراف بأنه بالإضافة إلى قيمته الجوهرية، فإن التنوع البيولوجي والخدمات التي يوفرها لها قيمة اقتصادية كبيرة نادرا ما يتم الاستيلاء عليها في الأسواق. ولأنه يهرب من التسعير ولا ينعكس في حسابات المجتمع، فإن التنوع البيولوجي كثيرا ما يقع ضحية للمطالبات المتنافسة على الطبيعة واستخدامها. ويوصي المشروع الدولي الذي ترعاه اللجنة المعنية باقتصاديات النظم الإيكولوجية والتنوع البيولوجي بإدراج القيمة الاقتصادية للتنوع البيولوجي في عملية صنع القرار وتنعكس في نظم المحاسبة والإبلاغ. [9] () في ناغويا، أدرجت هذه التوصية في هدف عالمي وتشكل واحدة من عدة إجراءات رئيسية للاستراتيجية الحالية.


وعلى الرغم من أن اتخاذ إجراءات لوقف فقدان التنوع البيولوجي يستلزم تكاليف ([10])، فإن فقدان التنوع البيولوجي نفسه مكلف للمجتمع ككل، ولا سيما بالنسبة للجهات الفاعلة الاقتصادية في القطاعات التي تعتمد مباشرة على خدمات النظم الإيكولوجية. فعلى سبيل المثال، تبلغ قيمة التلقيح بالحشرات في الاتحاد الأوروبي قيمة اقتصادية تقدر ب 15 مليار يورو سنويا [11]. ويمكن أن يؤدي الانخفاض المتواصل في النحل والملقحات الأخرى ([12]) إلى عواقب وخيمة على المزارعين في أوروبا وقطاع الأعمال التجارية الزراعية ([13]). ويزداد إدراك القطاع الخاص لهذه المخاطر. وتقوم العديد من الشركات في أوروبا وخارجها بتقييم اعتمادها على التنوع البيولوجي ودمج أهداف للاستخدام المستدام للموارد الطبيعية في استراتيجياتها المؤسسية [14].


وسيسهم التقييم الكامل لقدرات الطبيعة في تحقيق عدد من الأهداف الاستراتيجية للاتحاد الأوروبي:


· اقتصاد أكثر كفاءة في استخدام الموارد: إن البصمة البيئية للاتحاد الأوروبي تضاعف حاليا قدرته البيولوجية. (15) يمكن للاتحاد الأوروبي، عن طريق الحفاظ على قاعدة موارده الطبيعية وتعزيز موارده واستخدام موارده على نحو مستدام، أن يحسن كفاءة استخدام الموارد في اقتصاده ويقلل اعتماده على الموارد الطبيعية من خارج أوروبا.


· اقتصاد أكثر مرونة في مواجهة تغير المناخ، ومنخفضة الكربون: يمكن للنهج القائمة على النظم الإيكولوجية للتخفيف من آثار تغير المناخ والتكيف معه أن توفر بدائل فعالة من حيث التكلفة للحلول التكنولوجية، مع تحقيق فوائد متعددة تتجاوز حفظ التنوع البيولوجي.


· رائد في البحث والابتكار: يعتمد التقدم في العديد من العلوم التطبيقية على توافر الأصول الطبيعية وتنوعها على المدى الطويل. فالتنوع الوراثي، على سبيل المثال، يشكل مصدرا رئيسيا للابتكار في الصناعات الطبية ومستحضرات التجميل، في حين أن إمكانيات الابتكار في استعادة النظم الإيكولوجية والبنية التحتية الخضراء [16] غير مستغلة إلى حد كبير.


· مهارات جديدة وفرص عمل وفرص عمل: يمكن للابتكار القائم على الطبيعة، والعمل على استعادة النظم الإيكولوجية والحفاظ على التنوع البيولوجي، خلق مهارات وفرص عمل وفرص عمل جديدة. ويقدر تيب أن فرص الأعمال التجارية العالمية من الاستثمار في التنوع البيولوجي يمكن أن تبلغ قيمتها ما بين 2-6 تريليون دولار أمريكي بحلول عام 2050.


2.3. بناء على قاعدة معارف التنوع البيولوجي.


وقد أحرز تقدم جيد في تحسين قاعدة المعارف المتعلقة بالتنوع البيولوجي من أجل دعم السياسات بأحدث البيانات والمعلومات العلمية. ويحتاج هذا الأمر الآن إلى مواءمته مع إطار السياسة العامة لعام 2020.


وستعمل اللجنة مع الدول الأعضاء والوكالة الأوروبية للبيئة على وضع إطار متكامل بحلول عام 2018 لرصد التقدم المحرز في تنفيذ الاستراتيجية وتقييمه والإبلاغ عنه. وسيجري تحسين وتبسيط الالتزامات الوطنية والإتحاد الأوروبي والرصد والإبلاغ والاستعراض على الصعيد العالمي وتبسيطها قدر الإمكان مع المتطلبات بموجب التشريعات البيئية الأخرى، مثل التوجيه الإطاري للمياه. وسيشكل خط الأساس للتنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي لعام 2018 ومؤشرات التنوع البيولوجي للاتحاد الأوروبي المحدثة [17] المكونات الرئيسية لهذا الإطار، الذي سيستفيد أيضا من البيانات والمعلومات الأخرى، مثل البيانات التي ينتجها نظام المعلومات البيئية المشتركة والرصد العالمي للبيئة والأمن، والمركز الأوروبي للبيانات الحرجية، ومسح إطار تغطية استخدام الأراضي في منطقة لوكاس. وستكون البوابة الإلكترونية لنظام معلومات التنوع البيولوجي لأوروبا (بيس) المنبر الرئيسي لتبادل البيانات والمعلومات.


وتشمل هذه الاستراتيجية إجراءات محددة لتحسين الرصد والإبلاغ. ومن شأن إدماج رصد التنوع البيولوجي والإبلاغ عنه في تشريع الاتحاد الأوروبي بشأن الطبيعة، والسياسة الزراعية المشتركة، وسياسة مصايد الأسماك المشتركة، وإلى الحد الممكن، سياسة التماسك أن يساعد في تقييم آثار هذه السياسات على التنوع البيولوجي.


وستواصل اللجنة عملها لسد الثغرات البحثية الرئيسية، بما في ذلك رسم الخرائط وتقييم خدمات النظم الإيكولوجية في أوروبا، مما سيساعد على تحسين معرفتنا بالروابط بين التنوع البيولوجي وتغير المناخ ودور التنوع البيولوجي للتربة في تقديم خدمات النظم الإيكولوجية الرئيسية، مثل مثل عزل الكربون والإمدادات الغذائية. ومن شأن تمويل البحوث في إطار الإطار الاستراتيجي المشترك الجديد أن يسهم بشكل أكبر في سد الثغرات المعرفية المحددة والسياسات الداعمة.


وأخيرا، سيظل الاتحاد الأوروبي مشاركا وثيقا في المنبر الحكومي الدولي الجديد للعلوم والسياسات في مجال التنوع البيولوجي وخدمات النظم الإيكولوجية، ويساهم بنشاط فيه، ولا سيما العمل على التقييمات الإقليمية التي قد تلزم آلية على مستوى الاتحاد الأوروبي لتعزيز العلم واجهة - policy.


3 - إطار عمل العقد المقبل.


وتتضمن استراتيجية التنوع البيولوجي لعام 2020 ستة أهداف تدعم بعضها بعضا وتترابط فيما بينها وتستجيب لأهداف الهدف الرئيسي لعام 2020. وستساعد جميعها على وقف فقدان التنوع البيولوجي وتدهور خدمات النظم الإيكولوجية، حيث يسعى كل منها إلى معالجة مسألة محددة: حماية واستعادة التنوع البيولوجي وخدمات النظم الإيكولوجية المرتبطة به (الهدفان 1 و 2)، وتعزيز المساهمة الإيجابية للزراعة والغابات والحد من المفتاح والضغوط على التنوع البيولوجي في الاتحاد الأوروبي (الأهداف 3 و 4 و 5)، وتكثيف مساهمة الاتحاد الأوروبي في التنوع البيولوجي العالمي (الهدف 6). وينقسم كل هدف إلى مجموعة من الإجراءات المصممة للاستجابة للتحدي المحدد الذي يتناوله الهدف. وترد الإجراءات المحددة في مرفق هذا البلاغ. وستخضع الإجراءات لمزيد من تقييمات الأثر عند الاقتضاء. [18]


3.1. الحفاظ على الطبيعة واستعادتها.


إن التنفيذ الكامل لتوجيهات الطيور والموائل (أي الوصول إلى حالة مواتية للحفظ لجميع الموائل والأنواع ذات الأهمية الأوروبية والسكان الكافيين من أنواع الطيور البرية التي تحدث طبيعيا) أمر بالغ الأهمية لمنع المزيد من الخسائر واستعادة التنوع البيولوجي في الاتحاد الأوروبي. ومن شأن تحديد هدف محدد زمنيا، أن يسرع تنفيذ التوجيهات وتحقيق الأهداف المحددة فيها.


لوقف تدهور حالة جميع الأنواع والموائل التي يغطيها التشريع الطبيعي للاتحاد الأوروبي وتحقيق تحسن كبير وقابل للقياس في وضعهم بحيث بحلول عام 2020، مقارنة مع التقييمات الحالية: (1) أكثر من 100٪ تقييمات الموائل و 50٪ أكثر وتظهر تقييمات الأنواع في إطار توجيه الموائل تحسنا في حالة الحفظ؛ و (2) أكثر من 50٪ تقييمات الأنواع في إطار توجيه الطيور تظهر حالة آمنة أو محسنة.


3.2. الحفاظ على النظم الإيكولوجية وخدماتها وتعزيزها.


وفي الاتحاد الأوروبي، تدهورت العديد من النظم الإيكولوجية وخدماتها، وذلك إلى حد كبير نتيجة لتجزئة الأراضي. ما يقرب من 30٪ من أراضي الاتحاد الأوروبي هو معتدل إلى غاية مجزأة للغاية. ويركز الهدف 2 على صيانة وتعزيز خدمات النظام الإيكولوجي واستعادة النظم الإيكولوجية المتدهورة من خلال إدماج البنية التحتية الخضراء في التخطيط المكاني. وسيسهم ذلك في تحقيق أهداف النمو المستدام للاتحاد الأوروبي [19] والتخفيف من آثار تغير المناخ والتكيف معه، مع تعزيز التماسك الاقتصادي والإقليمي والاجتماعي والحفاظ على التراث الثقافي للاتحاد الأوروبي. وسيكفل أيضا الربط بين الشبكات الإيكولوجية على نحو أفضل بين مناطق ناتورا 2000 وفي الريف الأوسع. ويتضمن الهدف 2 الهدف العالمي الذي وافقت عليه الدول الأعضاء في الاتحاد الأوروبي والاتحاد الأوروبي في ناغويا لاستعادة 15 في المائة من النظم الإيكولوجية المتدهورة بحلول عام 2020.


وبحلول عام 2020، يتم الحفاظ على النظم الإيكولوجية وخدماتها وتعزيزها من خلال إنشاء بنية تحتية خضراء واستعادة ما لا يقل عن 15 في المائة من النظم الإيكولوجية المتدهورة.


3.3. ضمان استدامة الزراعة والغابات ومصايد الأسماك.


وقد بذل الاتحاد الأوروبي بالفعل جهودا لإدماج التنوع البيولوجي في وضع وتنفيذ سياسات أخرى. ومع ذلك، وبالنظر إلى الفوائد التي يجلبها التنوع البيولوجي وخدمات النظم الإيكولوجية لكثير من القطاعات، فإن هذه الجهود لا تزال غير كافية. وتسعى هذه الاستراتيجية إلى تحسين التكامل في القطاعات الرئيسية، ولا سيما من خلال الأهداف والإجراءات الرامية إلى تعزيز المساهمة الإيجابية لقطاع الزراعة والغابات ومصايد الأسماك في حفظ التنوع البيولوجي واستخدامه المستدام [20].


وفيما يتعلق بالزراعة، ستسهم الأدوات القائمة في إطار عملية النداءات الموحدة في تحقيق هذا الهدف وكذلك الهدفين 1 و 2. وسيتيح الإصلاح المقبل لبرنامج المساعدة الإنمائية وبرنامج الأغذية العالمي والإطار المالي الجديد المتعدد السنوات فرصا لتعزيز أوجه التآزر وتحقيق أقصى قدر من الاتساق بين أهداف حماية التنوع البيولوجي و تلك السياسات وغيرها.


أ) الزراعة: بحلول عام 2020، تعظيم المناطق تحت الزراعة عبر الأراضي العشبية والأراضي الصالحة للزراعة والمحاصيل الدائمة التي تغطيها التدابير المتعلقة بالتنوع البيولوجي في إطار عملية النداء الموحد لضمان الحفاظ على التنوع البيولوجي وتحقيق تحسن قابل للقياس (*) في وحالة حفظ الأنواع والموائل التي تعتمد على الزراعة أو تتأثر بها، وفي توفير خدمات النظم الإيكولوجية بالمقارنة مع خط الأساس للاتحاد الأوروبي لعام 2018، مما يسهم في تعزيز الإدارة المستدامة.


(ب) الغابات: بحلول عام 2020، توجد خطط لإدارة الغابات أو أدوات مماثلة، تمشيا مع الإدارة المستدامة للغابات (سفم) ([21])، بالنسبة لجميع الغابات المملوكة ملكية عامة وللحيازات الحرجية التي تزيد عن حجم معين ** التي تحددها الدول الأعضاء أو المناطق، ويتم إبلاغها في برامجها للتنمية الريفية) التي تتلقى التمويل بموجب سياسة التنمية الريفية للاتحاد الأوروبي من أجل تحقيق تحسن قابل للقياس (*) في حالة حفظ الأنواع والموائل التي تعتمد على أو تتأثر والحراجة، وفي توفير خدمات النظم الإيكولوجية ذات الصلة بالمقارنة مع خط الأساس للاتحاد الأوروبي لعام 2018.


(*) بالنسبة لكلا الهدفين، ينبغي قياس التحسن بالمقارنة مع أهداف التحسين الكمي لحالة حفظ الأنواع والموائل التي تهم الاتحاد الأوروبي في الهدف 1 واستعادة النظم الإيكولوجية المتدهورة في إطار الهدف 2.


(**) بالنسبة للدول الحرجية الأصغر حجما، قد تقدم الدول الأعضاء حوافز إضافية لتشجيع اعتماد خطط الإدارة أو الأدوات المماثلة التي تتماشى مع الإدارة المستدامة للغابات.


مصايد الأسماك: تحقيق أقصى عائد مستدام [22] بحلول عام 2018. تحقيق سن السكان وتوزيع حجم يدل على مخزون صحي، من خلال إدارة مصايد الأسماك مع أي آثار سلبية كبيرة على الأسهم الأخرى والأنواع والنظم الإيكولوجية، لدعم تحقيق البيئة البيئية الجيدة الوضع بحلول عام 2020، على النحو المطلوب بموجب التوجيه الإطاري للاستراتيجية البحرية.


3.4. مكافحة الأنواع الغريبة الغازية.


وتشكل األنواع الغريبة الغازية تهديدا كبيرا للتنوع البيولوجي في االتحاد األوروبي، ومن المرجح أن يزداد هذا التهديد في المستقبل ما لم تتخذ إجراءات قوية على جميع المستويات للسيطرة على إدخال وإنشاء هذه األنواع ومعالجة تلك األنواع التي تم إدخالها بالفعل) 23 ]. ويسبب معيار المحاسبة الدولي حوالي 12.5 مليار يورو من الضرر سنويا في الاتحاد الأوروبي. وعلى الرغم من أن التحديات التي تفرضها المعايير الدولية للمحاسبة شائعة في العديد من الدول الأعضاء، باستثناء التشريعات المتعلقة باستخدام الأنواع الغريبة والغائبة محليا في تربية الأحياء المائية، لا توجد حاليا سياسة مخصصة للاتحاد الأوروبي لمعالجة هذه الأنواع. وتقترح هذه الاستراتيجية ملء هذه الفجوة مع صك تشريعي خاص للاتحاد الأوروبي يمكن أن يعالج التحديات المعلقة المتعلقة بطرق من بينها المعايير المحاسبية الدولية، والكشف المبكر والاستجابة واحتواء وإدارة المعايير الدولية للمحاسبة.


وبحلول عام 2020، يتم تحديد الأنواع الغريبة الغازية ومساراتها وتحديد أولوياتها، ويتم التحكم في الأنواع ذات الأولوية أو القضاء عليها، وتدار المسارات لمنع إدخال وإنشاء معايير دولية جديدة.


3.5. معالجة أزمة التنوع البيولوجي العالمية.


وقد تعهد الاتحاد الأوروبي بالوفاء بالأهداف والغايات الدولية للتنوع البيولوجي لعام 2020 المتفق عليها بموجب اتفاقية التنوع البيولوجي. وهذا يتطلب اتخاذ إجراءات داخل الاتحاد الأوروبي، ولكن أيضا على المستوى العالمي لأن الاتحاد الأوروبي يستمد فوائد كبيرة من التنوع البيولوجي العالمي، وهو في الوقت نفسه مسؤول عن بعض الخسائر والتدهور الذي يحدث خارج حدوده، ولا سيما بسبب أنماط الاستهلاك غير المستدامة.


ومن خلال هذه الاستراتيجية، ستسعى الجهود الموجهة إلى التخفيف من الضغط على التنوع البيولوجي المنبثق عن الاتحاد الأوروبي، مع المساهمة في تخضير الاقتصاد بما يتماشى مع أولويات الاتحاد الأوروبي لمؤتمر الأمم المتحدة للتنمية المستدامة لعام 2018. وسيحتاج الاتحاد الأوروبي أيضا إلى الوفاء بالالتزامات المحددة لمؤتمر الأطراف العاشر المتعلقة بتعبئة الموارد وتنفيذ بروتوكول ناغويا بشأن الحصول وتقاسم المنافع إذا أريد له أن يواصل قيادة السياسة الدولية للتنوع البيولوجي.


وبحلول عام 2020، عزز الاتحاد الأوروبي مساهمته في تجنب فقدان التنوع البيولوجي العالمي.


3.6. المساهمات من السياسات والمبادرات البيئية الأخرى.


في حين أن هذه الاستراتيجية بمثابة الأداة الرئيسية لعمل الاتحاد الأوروبي لمعالجة فقدان التنوع البيولوجي وتركيز العمل حيث الاتحاد الأوروبي لديه معظم القيمة المضافة والرافعة، والوصول إلى هدف 2020 سوف يتطلب التنفيذ الكامل لتشريعات البيئة الحالية للاتحاد الأوروبي، وكذلك العمل على الصعيد الوطني ، على الصعيدين الإقليمي والمحلي.


وستدعم عدة مبادرات سياساتية قائمة أو مخطط لها أهداف التنوع البيولوجي. وعلى سبيل المثال، فإن تغير المناخ، الذي يشكل ضغوطا كبيرة ومتزايدة على التنوع البيولوجي من شأنه أن يغير الموائل والنظم الإيكولوجية، يعالج من خلال مجموعة شاملة من سياسات الاتحاد الأوروبي اعتمدت في عام 2009. وسيكون تحقيق الهدف 2 درجة للاحترار الجوي أمرا ضروريا لمنع فقدان التنوع البيولوجي. وتعتزم اللجنة إصدار استراتيجية للاتحاد الأوروبي بشأن التكيف مع تغير المناخ بحلول عام 2018.


ولدى الاتحاد الأوروبي تشريع كبير يتطلب تحقيق حالة بيئية جيدة للمياه بحلول عام 2018 ([24]) والنظم الإيكولوجية البحرية بحلول عام 2020 ([25])، ومعالجة التلوث من مصادر مختلفة، وتنظيم المواد الكيميائية وآثارها على البيئة. وتقوم اللجنة بتقييم ما إذا كان هناك ما يبرر اتخاذ إجراءات إضافية لمعالجة تلوث النيتروجين والفوسفات وبعض الملوثات في الغلاف الجوي، في حين أن الدول الأعضاء تنظر في اقتراح اللجنة بشأن توجيه إطاري لحماية التربة، وهو ما يلزم للسماح للاتحاد الأوروبي بالوصول إلى أهداف التنوع البيولوجي. وأخيرا، فإن الدوافع غير المباشرة لفقدان التنوع البيولوجي تعالج جزئيا من خلال هذه الاستراتيجية، بما في ذلك عن طريق اتخاذ إجراءات للحد من البصمة الإيكولوجية للاتحاد الأوروبي، وجزئيا من خلال مبادرات أخرى كجزء من المبادرة الرائدة في مجال كفاءة الموارد في أوروبا.


4. نحن جميعا في هذا معا.


4.1. الشراكات من أجل التنوع البيولوجي.


ويتطلب تحقيق أهداف الاتحاد الأوروبي والأهداف العالمية للتنوع البيولوجي لعام 2020 المشاركة الكاملة والتزام مجموعة واسعة من أصحاب المصلحة. ولضمان ذلك، سيتم توسيع عدد من الشراكات الرئيسية وتعزيزها لدعم هذه الاستراتيجية:


· أنشأت اللجنة منصة الأعمال والتنوع البيولوجي في الاتحاد الأوروبي، التي تجمع حاليا بين الشركات من ستة قطاعات مختلفة (الزراعة والصناعات الاستخراجية والتمويل والإمدادات الغذائية والغابات والسياحة) لتبادل الخبرات وأفضل الممارسات. وستواصل اللجنة تطوير منهاج العمل وتشجيع المزيد من التعاون بين الشركات في أوروبا، بما في ذلك المشاريع الصغيرة والمتوسطة الحجم، والروابط مع المبادرات الوطنية والعالمية.


· ستواصل اللجنة العمل مع الشركاء الآخرين لنشر وتنفيذ توصيات تيب على مستوى الاتحاد الأوروبي ودعم العمل على تقييم التنوع البيولوجي وخدمات النظم الإيكولوجية في البلدان النامية.


• ستشجع اللجنة كذلك التعاون بين الباحثين وأصحاب المصلحة الآخرين المشاركين في التخطيط المكاني وإدارة استخدام الأراضي في تنفيذ استراتيجيات التنوع البيولوجي على جميع المستويات، بما يكفل الاتساق مع التوصيات ذات الصلة الواردة في جدول الأعمال الإقليمي الأوروبي.


· سيتم تشجيع المشاركة النشطة للمجتمع المدني على جميع مستويات التنفيذ. فمبادرات العلوم الخاصة بالمواطنين، على سبيل المثال، تمثل وسيلة قيمة لجمع بيانات عالية الجودة، مع تعبئة المواطنين للمشاركة في أنشطة حفظ التنوع البيولوجي.


· ستعمل اللجنة والدول الأعضاء مع المناطق الخارجية والبلدان والأقاليم الخارجية التي تستضيف المزيد من الأنواع المتوطنة من القارة الأوروبية بأكملها، من خلال مبادرة أفضل (التنوع البيولوجي وخدمات النظم الإيكولوجية في الأقاليم الأوروبية فيما وراء البحار) لتعزيز حفظ التنوع البيولوجي واستدامته استعمال.


· سيدعم الاتحاد الأوروبي أيضا الجهود الجارية لتحسين التعاون والتآزر ووضع أولويات مشتركة بين الاتفاقيات المتعلقة بالتنوع البيولوجي (اتفاقية التنوع البيولوجي، اتفاقية الأنواع المهاجرة، اتفاقية رامسار للأراضي الرطبة واتفاقية التراث العالمي). كما سيعزز الاتحاد الأوروبي تعزيز التعاون بين اتفاقيات التنوع البيولوجي وتغير المناخ والتصحر لتحقيق فوائد متبادلة.


· سيعزز الاتحاد الأوروبي حواره وتعاونه بشأن التنوع البيولوجي مع الشركاء الرئيسيين، ولا سيما البلدان المرشحة والمرشحين المحتملين، لتطوير أو تعديل سياساتها لتحقيق أهداف التنوع البيولوجي لعام 2020. وتدعى البلدان المرشحة والمرشحون المحتملون إلى المساهمة في تنفيذ الاستراتيجية والبدء في تطوير أو تعديل سياساتها نحو هدف تحقيق أهداف الاتحاد الأوروبي والأهداف العالمية للتنوع البيولوجي لعام 2020.


وتساعد هذه الشراكات على زيادة الوعي بالتنوع البيولوجي، الذي يظل منخفضا في الاتحاد الأوروبي [26]. إن حملة اللجنة لعام 2018 "التنوع البيولوجي: نحن جميعا في هذا معا" ستعقبها حملة محددة تركز على شبكة ناتورا 2000.


4.2. تعبئة الموارد لدعم التنوع البيولوجي وخدمات النظم الإيكولوجية.


وسيتوقف تحقيق أهداف هذه الاستراتيجية وضمان وفاء الاتحاد الأوروبي بالتزاماته العالمية للتنوع البيولوجي على توافر الموارد المالية واستخدامها بكفاءة. وفي غضون فترة البرمجة الحالية ودون استباق نتائج المفاوضات بشأن الإطار المالي المتعدد السنوات القادم، ستعمل اللجنة والدول الأعضاء على ما يلي:


- ضمان استيعاب وتوزيع الأموال القائمة للتنوع البيولوجي بشكل أفضل. وفي إطار فترة البرمجة الحالية، من المتوقع استخدام 105 مليار يورو في إطار سياسة التماسك في الأنشطة البيئية والمناخية، بما في ذلك التنوع البيولوجي وحماية الطبيعة [27]. بيد أنه يلزم بذل جهود متضافرة لضمان الامتناع الأمثل عن الأموال المتاحة ([28]).


- ترشيد الموارد المتاحة وتحقيق أقصى قدر من المنافع المشتركة لمختلف مصادر التمويل، بما في ذلك تمويل الزراعة والتنمية الريفية ومصايد الأسماك والسياسات الإقليمية وتغير المناخ. والواقع أن الاستثمار في التنوع البيولوجي يمكن أن يسدد بأكثر من طريقة، ويوفر استجابة فعالة من حيث التكلفة لأزمة تغير المناخ. وينبغي استكشاف إدراج أهداف التنوع البيولوجي كجزء من الإطار الاستراتيجي المشترك الذي تنظر فيه اللجنة لتحديد أولويات التمويل في إطار أدوات التمويل الخمسة في إطار السياسات الريفية والإقليمية والاجتماعية وصيد الأسماك.


- تنويع وتوسيع مصادر التمويل المختلفة. وستشجع اللجنة والدول الأعضاء على تطوير واستخدام آليات تمويل ابتكارية، بما في ذلك الصكوك القائمة على السوق. وينبغي أن تكافئ المدفوعات مقابل خدمات النظم الإيكولوجية السلع العامة والخاصة من النظم الإيكولوجية الزراعية والغابات والبحرية. وسيتم تقديم حوافز لجذب استثمارات القطاع الخاص في البنية التحتية الخضراء، وسيتم النظر في إمكانات تعويضات التنوع البيولوجي كوسيلة لتحقيق نهج "عدم وجود خسارة صافية". وتقوم اللجنة وبنك الاستثمار الأوروبي باستكشاف نطاق استخدام أدوات تمويل مبتكرة لدعم تحديات التنوع البيولوجي، بما في ذلك من خلال الشراكات بين القطاعين العام والخاص وإمكانية إنشاء مرفق لتمويل التنوع البيولوجي.


ويبرز على وجه الخصوص شرطان للتمويل. الأول يتعلق بالحاجة إلى التمويل الكافي للتنفيذ الكامل لشبكة ناتورا 2000، حيث يجب أن يقابل تمويل الدول الأعضاء تمويل من الاتحاد الأوروبي [29] (يقدر بنحو 5.8 مليار يورو في المجموع). وقد يتطلب ذلك من الدول الأعضاء وضع تخطيط متعدد السنوات لناتورا 2000، بما يتفق مع أطر العمل ذات الأولوية المطلوبة بموجب توجيه الموائل.


والثاني يستجيب لالتزام مؤتمر الأطراف العاشر بزيادة الموارد المالية من جميع المصادر من أجل التنفيذ الفعال لنتائج ناغويا. وينبغي للمناقشات المتعلقة بأهداف التمويل في مؤتمر الأطراف الحادي عشر أن تعترف بالحاجة إلى زيادات في التمويل العام، ولكن أيضا إمكانات الآليات المالية المبتكرة. Financial flows (own resources and innovative sources) required to meet identified needs should be set out in national biodiversity strategies and action plans.


These commitments could be met directly through dedicated additional funding for biodiversity, and indirectly by ensuring synergies with other relevant funding sources, such as climate finance (e. g. ETS revenues, REDD+) and other innovative financing sources, such as funds generated by the Nagoya Protocol on ABS. The reform of harmful subsidies, in line with the 2020 Strategy and the global CBD target, will also benefit biodiversity.


4.3. A common implementation strategy for the EU.


The shared EU and CBD targets need to be pursued through a mix of sub-national, national and EU-level action. Close coordination will therefore be needed to track progress in reaching the targets, including those addressed through policy measures outside the scope of this strategy, and to ensure consistency between EU and Member State action. For this purpose, the Commission will work with Member States to develop a common framework for implementation involving also other key actors, sectors and institutions based on best practice, and setting out the roles and responsibilities of each in ensuring success.


The Commission will support and complement Member States’ efforts by enforcing environmental legislation, filling policy gaps by proposing new initiatives, providing guidelines, funding, and fostering research and the exchange of best practice.


This strategy provides a framework for action to enable the EU to reach its 2020 biodiversity target and set it on the right path to attain the 2050 vision. It will be subject to a mid-term review in early 2017, so that results can feed into the preparation of the EU’s fifth National Report as required under the CBD. The targets and measures will be reconsidered as new information becomes available and progress is made on the objectives set in the strategy.


Because many of the actions taken today to safeguard biodiversity and enhance our natural assets will take a long time to bring about real improvements, implementation of this strategy needs to begin now for the EU to meet its 2020 headline target.


The Commission invites the European Parliament and the Council to endorse the targets and actions set out in the Annex.


Target 1: Fully implement the birds and habitats directives.


To halt the deterioration in the status of all species and habitats covered by EU nature legislation and achieve a significant and measurable improvement in their status so that, by 2020, compared to current assessments: (i) 100% more habitat assessments and 50% more species assessments under the Habitats Directive show an improved conservation status; and (ii) 50% more species assessments under the Birds Directive show a secure or improved status.


Action 1: Complete the establishment of the Natura 2000 network and ensure good management.


1a) Member States and the Commission will ensure that the phase to establish Natura 2000, including in the marine environment, is largely complete by 2018.


1b) Member States and the Commission will further integrate species and habitats protection and management requirements into key land and water use policies, both within and beyond Natura 2000 areas.


1c) Member States will ensure that management plans or equivalent instruments which set out conservation and restoration measures are developed and implemented in a timely manner for all Natura 2000 sites.


1d) The Commission, together with Member States, will establish by 2018 a process to promote the sharing of experience, good practice and cross-border collaboration on the management of Natura 2000, within the biogeographical frameworks set out in the Habitats Directive.


Action 2: Ensure adequate financing of Natura 2000 sites.


2) The Commission and Member States will provide the necessary funds and incentives for Natura 2000, including through EU funding instruments, under the next multiannual financial framework. The Commission will set out its views in 2018 on how Natura 2000 will be financed under the next multi-annual financial framework.


Action 3: Increase stakeholder awareness and involvement and improve enforcement.


3a) The Commission, together with Member States, will develop and launch a major communication campaign on Natura 2000 by 2018.


3b) The Commission and Member states will improve cooperation with key sectors and continue to develop guidance documents to improve their understanding of the requirements of EU nature legislation and its value in promoting economic development.


3c) The Commission and Member States will facilitate enforcement of the nature directives by providing specific training programmes on Natura 2000 for judges and public prosecutors, and by developing better compliance promotion capacities.


Action 4: Improve and streamline monitoring and reporting.


4a) The Commission, together with Member States, will develop by 2018 a new EU bird reporting system, further develop the reporting system under Article 17 of the Habitats Directive and improve the flow, accessibility and relevance of Natura 2000 data.


4b) The Commission will create a dedicated ICT tool as part of the Biodiversity Information System for Europe to improve the availability and use of data by 2018.


Target 2: Maintain and restore ecosystems and their services.


By 2020, ecosystems and their services are maintained and enhanced by establishing green infrastructure and restoring at least 15 % of degraded ecosystems.


Action 5: Improve knowledge of ecosystems and their services in the EU.


5) Member States, with the assistance of the Commission, will map and assess the state of ecosystems and their services in their national territory by 2017, assess the economic value of such services, and promote the integration of these values into accounting and reporting systems at EU and national level by 2020.


Action 6: Set priorities to restore and promote the use of green infrastructure.


6a) By 2017, Member States, with the assistance of the Commission, will develop a strategic framework to set priorities for ecosystem restoration at sub-national, national and EU level.


6b) The Commission will develop a Green Infrastructure Strategy by 2018 to promote the deployment of green infrastructure in the EU in urban and rural areas, including through incentives to encourage up-front investments in green infrastructure projects and the maintenance of ecosystem services, for example through better targeted use of EU funding streams and Public Private Partnerships.


Action 7: Ensure no net loss of biodiversity and ecosystem services.


7a) In collaboration with the Member States, the Commission will develop a methodology for assessing the impact of EU funded projects, plans and programmes on biodiversity by 2017.


7b) The Commission will carry out further work with a view to proposing by 2018 an initiative to ensure there is no net loss of ecosystems and their services (e. g. through compensation or offsetting schemes).


Target 3: Increase the contribution of agriculture and forestry to maintaining and enhancing biodiversity.


3A) Agriculture: By 2020, maximise areas under agriculture across grasslands, arable land and permanent crops that are covered by biodiversity-related measures under the CAP so as to ensure the conservation of biodiversity and to bring about a measurable improvement(*) in the conservation status of species and habitats that depend on or are affected by agriculture and in the provision of ecosystem services as compared to the EU2018 Baseline, thus contributing to enhance sustainable management.


B) Forests: By 2020, Forest Management Plans or equivalent instruments, in line with Sustainable Forest Management (SFM) [30], are in place for all forests that are publicly owned and for forest holdings above a certain size** (to be defined by the Member States or regions and communicated in their Rural Development Programmes) that receive funding under the EU Rural Development Policy so as to bring about a measurable improvement(*) in the conservation status of species and habitats that depend on or are affected by forestry and in the provision of related ecosystem services as compared to the EU 2018 Baseline.


(*) For both targets, improvement is to be measured against the quantified enhancement targets for the conservation status of species and habitats of EU interest in Target 1 and the restoration of degraded ecosystems under target 2.


(**) For smaller forest holdings, Member States may provide additional incentives to encourage the adoption of Management Plans or equivalent instruments that are in line with SFM.


Action 8: Enhance direct payments for environmental public goods in the EU Common Agricultural Policy.


8a) The Commission will propose that CAP direct payments will reward the delivery of environmental public goods that go beyond cross-compliance (e. g. permanent pasture, green cover, crop rotation, ecological set-aside, Natura 2000).


8b) The Commission will propose to improve and simplify the GAEC (Good Agricultural and Environmental Conditions) cross-compliance standards and consider including the Water Framework Directive within the scope of cross-compliance once the Directive has been implemented and the operational obligations for farmers have been identified in order to improve the state of aquatic ecosystems in rural areas.


Action 9: Better target Rural Development to biodiversity conservation.


9a) The Commission and Member States will integrate quantified biodiversity targets into Rural Development strategies and programmes, tailoring action to regional and local needs.


9b) The Commission and Member States will establish mechanisms to facilitate collaboration among farmers and foresters to achieve continuity of landscape features, protection of genetic resources and other cooperation mechanisms to protect biodiversity.


Action 10: Conserve Europe’s agricultural genetic diversity.


10) The Commission and Member States will encourage the uptake of agri-environmental measures to support genetic diversity in agriculture and explore the scope for developing a strategy for the conservation of genetic diversity.


Action 11: Encourage forest holders to protect and enhance forest biodiversity.


11a) Member States and the Commission will encourage the adoption of Management Plans, [31] inter alia through use of rural development measures [32] and the LIFE+ programme.


11b) Member States and the Commission will foster innovative mechanisms (e. g. Payments for Ecosystem Services) to finance the maintenance and restoration of ecosystem services provided by multifunctional forests.


Action 12: Integrate biodiversity measures in forest management plans.


12) Member States will ensure that forest management plans or equivalent instruments include as many of the following measures as possible:


– maintain optimal levels of deadwood, taking into account regional variations such as fire risk or potential insect outbreaks;


– preserve wilderness areas;


– ecosystem-based measures to increase the resilience of forests against fires as part of forest fire prevention schemes, in line with activities carried out in the European Forest Fire Information System (EFFIS);


– specific measures developed for Natura 2000 forest sites;


– ensuring that afforestation is carried out in accordance with the Pan-European Operational Level Guidelines for SFM [33], in particular as regards the diversity of species, and climate change adaptation needs.


Target 4: Ensure the sustainable use of fisheries resources.


Achieve Maximum Sustainable Yield (MSY) by 2018. Achieve a population age and size distribution indicative of a healthy stock, through fisheries management with no significant adverse impacts on other stocks, species and ecosystems, in support of achieving Good Environmental Status by 2020, as required under the Marine Strategy Framework Directive.


Action 13: Improve the management of fished stocks.


13a) The Commission and Member States will maintain and restore fish stocks to levels that can produce MSY in all areas in which EU fish fleets operate, including areas regulated by Regional Fisheries Management Organisations, and the waters of third countries with which the EU has concluded Fisheries Partnership Agreements.


13b) The Commission and Member States will develop and implement under the CFP long-term management plans with harvest control rules based on the MSY approach. These plans should be designed to respond to specific time-related targets and be based on scientific advice and sustainability principles.


13c) The Commission and Member States will significantly step up their work to collect data to support implementation of MSY. Once this objective is attained, scientific advice will be sought to incorporate ecological considerations in the definition of MSY by 2020.


Action 14: Eliminate adverse impacts on fish stocks, species, habitats and ecosystems.


14a) The EU will design measures to gradually eliminate discards, to avoid the by-catch of unwanted species and to preserve vulnerable marine ecosystems in accordance with EU legislation and international obligations.


14b) The Commission and Member States will support the implementation of the Marine Strategy Framework Directive, including through providing financial incentives through the future financial instruments for fisheries and maritime policy for marine protected areas (including Natura 2000 areas and those established by international or regional agreements). This could include restoring marine ecosystems, adapting fishing activities and promoting the involvement of the sector in alternative activities, such as eco-tourism, monitoring and managing marine biodiversity, and combating marine litter.


Target 5: Combat Invasive Alien Species.


By 2020, Invasive Alien Species (IAS) and their pathways are identified and prioritised, priority species are controlled or eradicated, and pathways are managed to prevent the introduction and establishment of new IAS.


Action 15: Strengthen the EU Plant and Animal Health Regimes.


15) The Commission will integrate additional biodiversity concerns into the Plant and Animal Health regimes by 2018.


Action 16: Establish a dedicated instrument on Invasive Alien Species.


16) The Commission will fill policy gaps in combating IAS by developing a dedicated legislative instrument by 2018.


Target 6: Help avert global biodiversity loss.


By 2020, the EU has stepped up its contribution to averting global biodiversity loss.


Action 17: Reduce indirect drivers of biodiversity loss.


17a) Under the EU flagship initiative on resource efficiency, the EU will take measures (which may include demand and/or supply side measures) to reduce the biodiversity impacts of EU consumption patterns, particularly for resources that have significant negative effects on biodiversity.


17b) The Commission will enhance the contribution of trade policy to conserving biodiversity and address potential negative impacts by systematically including it as part of trade negotiations and dialogues with third countries, by identifying and evaluating potential impacts on biodiversity resulting from the liberalisation of trade and investment through ex-ante Trade Sustainability Impact Assessments and ex-post evaluations, and seek to include in all new trade agreements a chapter on sustainable development providing for substantial environmental provisions of importance in the trade context including on biodiversity goals.


17c) The Commission will work with Member States and key stakeholders to provide the right market signals for biodiversity conservation, including work to reform, phase out and eliminate harmful subsidies at both EU and Member State level, and to provide positive incentives for biodiversity conservation and sustainable use.


Action 18: Mobilise additional resources for global biodiversity conservation.


18a) The Commission and Member States will contribute their fair share to international efforts to significantly increase resources for global biodiversity as part of the international process aimed at estimating biodiversity funding needs and adopting resource mobilisation targets for biodiversity at CBD CoP11 in 2018 [34].


18b) The Commission will improve the effectiveness of EU funding for global biodiversity inter alia by supporting natural capital assessments in recipient countries and the development and/or updating of National Biodiversity Strategies and Action Plans, and by improving coordination within the EU and with key non-EU donors in implementing biodiversity assistance/projects.


Action 19: ‘Biodiversity proof’ EU development cooperation.


19) The Commission will continue to systematically screen its development cooperation action to minimise any negative impact on biodiversity, and undertake Strategic Environmental Assessments and/or Environmental Impact Assessments for actions likely to have significant effects on biodiversity.


Action 20: Regulate access to genetic resources and the fair and equitable sharing of benefits arising from their use.


20) The Commission will propose legislation to implement the Nagoya Protocol on Access to Genetic Resources and the Fair and Equitable Sharing of Benefits Arising from their Utilisation in the European Union so that the EU can ratify the Protocol as soon as possible and by 2018 at the latest, as required by the global target.


[2] 'Reefs at Risk Revisited', World Resources Institute, 2018.


[7] The global Strategic Plan 2018-2020 includes a 2050 vision, 2020 mission and 20 targets.


[8] On 11 February 2018, the Commission submitted a proposal to the Council for a Council decision on the signing, on behalf of the European Union, of the Nagoya Protocol.


[10] As set out in the accompanying Staff Working Paper.


[11] Gallai et al, 2009.


[12] Grassland butterfly populations have declined by over 70 % since 1990.


[13] Over 80 % of the EU’s crops are estimated to depend at least in part on insect pollination (‘Bee Mortality and Bee Surveillance in Europe’, 2009).


[14] ‘State of Green Business 2018’, GreenBiz Group.


[16] As described in COM(2009) 147 and COM(2018) 17.


[17] biodiversity. europa. eu/topics/sebi-indicators. Other relevant indicators include the EU's sustainable development and agro-environmental indicators.


[18] The potential impact of targets and measures were assessed in the accompanying Staff Working Paper. This paper, on p. 81/82, also lists actions for which further impact assessment work is planned.


[20] Agriculture and forests cover 72 % of EU land. Maintaining and enhancing forest biodiversity is a stated aim of the EU’s 2006 Forest Action Plan - COM(2006) 302.


[21] As defined in SEC(2006) 748.


[22] The EU signed up to a target of achieving MSY levels by 2018 at the World Summit on Sustainable Development in 2002 and to the new 2020 fisheries target adopted at CBD COP10.


[24] Directive 2000/60/EC.


[25] Directive 2008/56/EC.


[28] COM(2018) 110. By end September 2009, the uptake of funds allocated to biodiversity was lower than for other spending categories. At that time, the uptake for the two categories directly related to biodiversity ("promotion of biodiversity and nature" and "promotion of natural assets") was 18,1% and 22% respectively, compared to an average of 27,1% for all cohesion policy funding. Member States are required to submit updated figures by the end of June 2018, hence consolidated data should be available in summer.


[29] As required under Article 8 of the Habitats Directive.


[30] As defined in SEC(2006) 748.


[31] SFM requires wider use of management plans or equivalent instruments. 23 Member States already have more than 60 % of their forested areas under such plans.


[32] As set out in Council Regulation 1698 (2005).


Biodiversity.


Europe's biodiversity continues to be eroded resulting in ecosystem degradation. Recent data show that 60% of species assessments and 77% of habitat assessments continue to be in unfavourable conservation status. Constant habitat loss, diffuse pollution, over-exploitation of resources, and growing impacts of invasive alien species and climate change contribute cumulatively.


The main EU target of 'halting the loss of biodiversity and the degradation of ecosystem services' by 2020 remains a serious challenge.


Biodiversity, or biological diversity, is the variety of life and includes all living organisms found on Earth. It plays a key role in the functioning of ecosystems and the provision of ecosystem services which are essential for human life and well-being. These include provisioning services (e. g. fisheries, biomass), regulating and maintenance services (e. g. pollination, nutrient cycling, water purification) and cultural services (e. g. recreation). Yet despite biodiversity's intrinsic value and its fundamental importance for humans, biodiversity is highly threatened by human activities and continues to be lost. This is estimated to reduce global GDP by 3% each year. [1]


In 2018 it was clear that neither the existing global nor the European Union 's (EU) 2018 biodiversity target of reducing/halting biodiversity loss had been met, [2][3] despite important progress in nature conservation measures in Europe, e. g. the expansion of the Natura 2000 network of protected areas and the recovery of some wildlife species (e. g. large carnivores). At the same time, key drivers of biodiversity loss remain or have increased, offsetting the positive actions to reverse this.


As a result, in 2018 world leaders adopted 20 targets — known as the Aichi Biodiversity Targets — for the period 2018–2020 with the aim to 'significantly reduce the current rate of biodiversity loss'.


In 2018, the EU set the ambitious overall target of ' Halting the loss of biodiversity and the degradation of ecosystem services in the EU by 2020, and restoring them in so far as is feasible, while stepping up the EU contribution to averting global biodiversity loss'. In 2018, the European Council adopted its EU Biodiversity Strategy to 2020, reinforced by the European Parliament Resolution in 2018 (see Box 1).


Box 1: The six targets covered by the EU Biodiversity Strategy to 2020.


Fully implement the Birds and Habitats Directives; Maintain and restore ecosystems and their services; Increase the contribution of agriculture and forestry to maintaining and enhancing biodiversity; Ensure the sustainable use of fisheries resources; مكافحة الأنواع الغريبة الغازية (إاس)؛ and Help avert global biodiversity loss.


The Birds and Habitats Directives (known as the Nature Directives) aim to protect biodiversity and are the key pieces of legislation underpinning the EU Biodiversity Strategy to 2020. Other relevant EU legislation includes the Water Framework Directive, the Marine Strategy Framework Directive, the Common Agricultural Policy and the Common Fisheries Policy.


In 2018 the European Commission adopted the Green Infrastructure Strategy. [4] In 2017 the European Council adopted a regulation on the prevention and management of the introduction and spread of IAS. [5]


Key trends.


The key threats to biodiversity.


The key threats to biodiversity — habitat change, pollution, over-exploitation, IAS, and climate change — continue to exert pressure causing loss of species and habitats and resulting in ecosystem degradation and weakening ecosystem resilience.


Habitat change — including loss, fragmentation and degradation — of natural and semi-natural habitats due to land-use change is a main pressure. على سبيل المثال، من خلال تجزئة المشهد الريفي بسبب التوسع العمراني والتطورات البنية التحتية الرمادية؛ homogenisation and loss of habitat caused by agricultural intensification and land abandonment, and intensely managed forests .


Over-exploitation of natural resources, in particular through fisheries in the marine environment , remains a large problem.


Encouragingly, some pollution pressures have decreased such as the nutrient enrichment of European waters and the balance of nitrogen found on farmland. However, the level of nitrogen still substantially exceeds ecosystem eutrophication limits in most of Europe and the eutrophication risk is predicted to remain in 2020.


Increasing impacts from climate change are already affecting species' distribution, range and interaction and are projected to become a more significant threat in the coming decades. [9] Climate change will also interact with and exacerbate other threats.


Status and trends of European biodiversity.


Much is still unknown when it comes to the complete status and trends of European biodiversity and its relation to the functioning of ecosystems and the long-term delivery of services. Nonetheless, available information on selected species, habitats and ecosystems across Europe give cause for concern.


Information reported by EU Member States under the Birds and Habitats Directives indicates that local biodiversity loss could be considerable. Under the Habitats Directive, the assessment for 2007–2018 shows that only 23% of animal and plant species assessments (Figure 1) and 16% of the habitat type assessments (Figure 2) were considered to be in a favourable conservation status.


A high proportion of species assessments (60%) and habitat assessments (77%) remain in unfavourable condition. The proportion of assessments of conservation status which are unknown has decreased (to 17% for species and 7% for habitats).


Data on population trends for various groups of species show both worrying and encouraging results. There has been a dramatic decline in grassland butterflies of almost 50% between 1990 and 2018 with no sign of recovery. [10] Europe's common bird populations have declined by 12% since 1990 (common farmland birds have declined by 30%). Encouragingly, some populations of European bats [11] and large carnivores [12] appear to have recovered to some extent from past declines, demonstrating positive results of conservation action and unplanned changes such as land abandonment.


Figure 1: Conservation status of species of European interest [13]


الشكل 2: حالة الحفاظ على موائل المصالح الأوروبية [13]


In Europe there has been progress on some issues. A significant achievement includes the expansion of the Natura 2000 network of protected areas to 18% of EU land and 4% of EU marine waters. This means that the Aichi target for global coverage of protected areas by 2020 of at least 17% of the terrestrial and inland water areas has been met while much progress is still needed for meeting 10% of the coastal and marine areas. Conserving and managing the Natura 2000 network effectively, and enhancing their coherence through developing green infrastructure, such as wildlife corridors, is a critical step to protect Europe's biodiversity.


It will be very challenging for Europe to meet the overall target of halting the loss of biodiversity and the degradation of ecosystem services by 2020. Many of the direct, and all of the indirect influences on biodiversity loss, arise from a range of sectors and policies that exerts considerable pressure on biodiversity. These include agriculture, fisheries, regional development and cohesion, forestry, energy, tourism, transport and industry. ونتيجة لذلك، فإن مصير التنوع البيولوجي الأوروبي يرتبط ارتباطا وثيقا بالتطورات في هذه المجالات. Thus, the adequate integration of biodiversity considerations into certain economic sectors as well as regional policies remains critical in attempting to reduce the pressures on biodiversity. Successful mainstreaming of biodiversity into these areas — in both the public and private sectors — will be required.


The EU Biodiversity Strategy to 2020 [1] — if fully and effectively implemented — is foreseen as an important step towards halting the loss of biodiversity. For example, the effective integration of biodiversity concerns into sectors such as agriculture, forestry and fisheries (aim of targets 3 and 4) will be important in attempting to reduce the direct impacts on biodiversity. Another key step is the restoration of at least 15% of degraded ecosystems across Europe, the promotion of green infrastructure in the EU in urban and rural areas and ensuring no net loss of biodiversity and ecosystem services (target 2). All of which have the potential to considerably benefit biodiversity, as well as society, through strengthening the coherence of the Natura 2000 network, increasing ecosystem resilience and providing nature-based solutions to climate change adaptation. Target 2 also aims to improve the knowledge base on ecosystems and their services in the EU [14] in order to assess the economic value of ecosystem services and to promote the integration of these values into accounting and reporting systems at EU and national level by 2020.


In today's increasingly globalised economy, international trade chains accelerate habitat degradation far away from the place of consumption. [15] Given that Europe has a high ecological footprint and relies heavily on the import of resources and goods from all over the world, Europe's impact on biodiversity loss and ecosystem degradation extends well beyond its borders. Consequently, European efforts to halt biodiversity loss on its continent should ensure that pressures are not transferred to other parts of the world thereby exacerbating global biodiversity loss.


References and footnotes.


[1] EP (2018), European Parliament resolution of 20 April 2018 on our life insurance, our natural capital: an EU biodiversity strategy to 2020 (2018/2307(INI)).


[3] Convention on Biological Diversity (2018), Global Biodiversity Outlook 3, Secretariat of the Convention on Biological Diversity, Montreal.


[4] EC (2018), Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions 'Green Infrastructure — Enhancing Europe’s Natural Capital' (COM(2018) 0249 Final of 6 May 2018).


[5] EC (2018), Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the Prevention and Management of the Introduction and Spread of Invasive Alien Species, COM/2018/0620 Final of 9 September 2018).


[8] EEA (2018), The impacts of invasive alien species in Europe, EEA Technical report No 16/2018, European Environment Agency.


[10] EEA (2018), The European Grassland Butterfly Indicator: 1990–2018, EEA Technical report No 11/2018, European Environment Agency.


[12] EC (2018), Status, Management and Distribution of Large Carnivores — Bear, Lynx, Wolf & Wolverine — in Europe, European Commission, Brussels.


[13] The reporting format uses three classes of Conservation Status. ' Favourable ' (green) signifies that the species or habitat is at Favourable Conservation Status (FCS) as defined in the Directive and the habitat or species can be expected to prosper without any change to existing management or policies. In addition, two classes of 'Unfavourable' are recognised: 'Unfavourable-Bad' (red) signifies that the habitat or species is in serious danger of becoming extinct (at least locally) and 'Unfavourable-Inadequate' (amber) is used for situations where a change in management or policy is required but the danger of extinction is not so high. The unfavourable category has been split into two classes to allow improvements or deterioration to be reported.


[15] Lenzen, M., Moran, D., Kanemoto, K., Foran, B., Lobefaro, L. and Geschke, A. (2018), International Trade Drives Biodiversity Threats in Developing Nations, Nature, (486/ 7401 ) 109–112.


المحتوى ذو الصلة.


Based on indicators.


الإحاطات ذات الصلة.


Related interactive charts.


Related news and articles.


Related publications.


Permalinks.


Older versions.


Geographic coverage.


إجراءات المستند.


Share with others.


SOER 2018 European briefings present the state, recent trends and prospects in 25 key environmental themes. They are part of the EEA's report SOER 2018, addressing the state of, trends in and prospects for the environment in Europe. The EEA's task is to provide timely, targeted, relevant and reliable information on Europe's environment.


PDF generated on 03 Jan 2018, 11:18 AM.


Synthesis report.


Global megatrends.


European briefings.


Cross-country comparisons.


Countries and regions.


Kongens Nytorv 6.


1050 Copenhagen K.


Phone: +45 3336 7100.


يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط.


We use cookies to record some preference settings and to analyse how visitors use our web site. Cookies do not contain any personal information about you. If you wish, see how to delete/disable cookies in your web browser but then our site may not work correctly. See also our privacy policy.


Mapping and assessment of ecosystems and their services.


An analytical framework for ecosystem assessments under action 5 of the EU biodiversity strategy to 2020 : discussion paper – final, April 2018.


Publication metadata.


Action 5 of the EU Biodiversity Strategy to 2020 calls Member States to map and assess the state of ecosystems and their services in their national territory with the assistance of the European Commission. The objective of this discussion paper is to support the development of a coherent analytical framework to be applied by the EU and its Member States in order to ensure consistent approaches are used. In line with the Millennium Ecosystem assessment, the objective of the EU assessment is to provide a critical evaluation of the best available information for guiding decisions on complex . public issues. It is therefore framed by a broad set of key policy questions. It is structured around a conceptual framework that links human societies and their well-being with the environment. More specifically, the paper proposes a typology of ecosystems to be assessed and mapped and the use of the Common International Classification of Ecosystem Services (CICES) developed for environmental accounting purposes.


Published: 2017-09-24 Corporate author(s): Directorate-General for Environment (European Commission) Themes: Environmental research, Environment policy and protection of the environment Subject: biodiversity, common strategy, ecology, ecosystem, environmental economics, environmental indicator, environmental monitoring, environmental policy, environmental protection.


The print on demand version may be of a different presentation and quality than the original paper version.


Available languages and formats.


Similar publications.


Mapping and assessment of urban ecosystems and their services.


Action 5 of the EU Biodiversity Strategy to 2020 aims to map and assess ecosystems and their services in the various EU .


Published: 2018-02-11 Author: Joint Research Centre Subject: biodiversity, environmental impact, environmental policy, green area, quality of life, research report, terrestrial ecosystem, urban area.


Mapping and assessment of ecosystems and their services.


Urban ecosystems : 4th report – final, May 2018.


The mapping and assessment of ecosystems and their services in EU - MAES - is an initiative of the European Commission, .


Published: 2018-06-22 Author: Directorate-General for Environment Subject: biodiversity, common strategy, ecology, ecosystem, environmental economics, environmental indicator, environmental monitoring, environmental policy, environmental protection, research report, urban area.


Mapping and assessment of ecosystems and their services.


Indicators for ecosystem assessments under action 5 of the EU biodiversity strategy to 2020 : 2nd report – final, February 2017.


The second MAES report presents indicators that can be used at European and Member State's level to map and assess biodi.

No comments:

Post a Comment